1. Anasayfa
  2. Sağlık

Uzmanlar Kalp-Damar Hastalıkları Riskini Tetikleyen Besinleri Açıkladı

Uzmanlar Kalp-Damar Hastalıkları Riskini Tetikleyen Besinleri Açıkladı
0

Florida Atlantic Üniversitesi’nde yürütülen yeni bir araştırma, günlük beslenme alışkanlıklarının kalp ve damar sıhhati üzerindeki tesirini bir sefer daha gündeme taşıdı. Uzmanlara nazaran bilhassa çok işlenmiş besinlerin ağır tüketimi, kalp-damar hastalıkları riskini önemli ölçüde artırıyor.

Detaylar içeriğin devamında…

Florida Atlantic Üniversitesi (FAU) araştırmacıları kalp damar hastalıklarını tetikleyen besinleri açıkladı.

Araştırmaya nazaran kimi besinleri ağır biçimde tüketen bireylerde kardiyovasküler hastalık riski yüzde 47 oranında artıyor.

2021–2023 yılları ortasında elde edilen bilgilerin tahlil edildiği çalışmada ortaya çıkan datalar hangi besinleri tüketmememiz gerektiğini söylüyor?

Füme etler, şekerlemeler, kurabiyeler, dondurulmuş pizzalar, şekerli gazlı içecekler ve patates cipsi üzere eserleri en fazla tüketen ABD’li yetişkinlerin, ülkedeki en önemli mevt nedeni olan kalp hastalıkları açısından en yüksek risk kümesinde yer aldığı belirlendi.

Araştırmacılar, Amerikan beslenme alışkanlıklarının yaklaşık yüzde 60’ını oluşturan çok işlenmiş besinlerin ekseriyetle daha sağlıklı alternatiflere kıyasla daha ucuz olmasının bu tabloyu daha da tasa verici hale getirdiğine dikkat çekiyor. Bu eserlerin büyük kısmı yüksek ölçüde sodyum, şeker ve ziyanlı yağlar içerirken kelam konusu bileşenlerin kalp ve bağırsak sıhhatini olumsuz etkileyebileceği, ayrıyeten kanser ve erken mevt riskini artırabileceği vurgulanıyor.

Araştırma nasıl yapıldı?

Çalışma kapsamında ABD Ulusal Sıhhat ve Beslenme Araştırması’ndan elde edilen bilgiler kullanıldı. Toplam 4 bin 787 yetişkinin sıhhat durumu incelendi. İştirakçilerin en az bir güne ilişkin detaylı beslenme kayıtları ile kalp krizi ya da inme hikayelerine dair bilgiler değerlendirildi.

Araştırmacılar, bireylerin günlük toplam kalori alımının ne kadarının çok işlenmiş besinlerden geldiğini hesapladı ve iştirakçileri bu orana nazaran gruplandırdı. Tahlillerde yaş, cinsiyet, ırk ve etnik köken, sigara kullanımı ve gelir seviyesi üzere değişkenler de dikkate alındı.

Kanser Riski de Gündemde

Çalışmada ayrıyeten çok işlenmiş besinler ile kolorektal kanser ortasındaki mümkün temaslara da yer verildi. Son yıllarda 50 yaş altındaki yetişkinlerde kolorektal kanser hadiselerinin artış gösterdiğine dikkat çeken uzmanlar bu artışın nedenlerinden biri olarak beslenme alışkanlıklarını işaret ediyor.

Amerikan Kanser Derneği datalarına nazaran, genç yetişkinlerde kolorektal kanser teşhisi konan kişi sayısı son 10 yılda neredeyse iki katına çıktı. Bu yıl içerisinde 108 bin 860 yeni kolon kanseri ve 49 bin 990 yeni rektum kanseri olayının görülmesi bekleniyor.

Çalışmanın ortak yazarlarından, FAU Schmidt Tıp Fakültesi Tıp Kısmı Lideri Dr. Allison Ferris, aşırı işlenmiş besin tüketimindeki artışın; öbür beslenme ve hayat usulü faktörleriyle birlikte, yaygın ve önemli sindirim sistemi hastalıklarına katkıda bulunan ögelerden biri olabileceğini tabir etti.

Uzmanlara nazaran, sağlıklı beslenmeye yönelik farkındalığın artırılması hem kalp-damar hastalıkları hem de kanser riskinin azaltılmasında atılacak en kıymetli birinci adımlardan biri olarak öne çıkıyor.

Kaynak : Onedio

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir