Fazla tuzun sıhhate ziyanlı olduğu uzun vakittir biliniyor. Lakin ne kadar tuzun sahiden risk oluşturduğu net değildi. Yeni araştırma, kalp sıhhati açısından kritik hududu ortaya koydu. Yıllarca takip edilen binlerce kişi üzerinden yapılan tahlil dikkat cazip sonuçlar verdi. Üstelik risk sırf çok tüketenlerle hudutlu kalmadı.
Önerilen ölçünün üstüne çıkmak kalp yetmezliği riskini artırıyor

Vanderbilt Üniversitesi araştırma grubu, ABD’nin güneydoğu bölgesinde yaşayan 25 binden fazla yetişkini yaklaşık 10 yıl boyunca takip etti. Araştırmaya katılan bireylerin başlangıçta kalp yetmezliği bulunmuyordu. Lakin takip sürecinin sonunda iştirakçilerin yaklaşık yüzde 27’sinde kalp yetmezliği gelişti. Bilgiler incelendiğinde ortak nokta olarak sodyum tüketimi öne çıktı.
Katılımcıların günlük ortalama sodyum tüketimi 4.269 miligram olarak ölçüldü. Sıhhat otoritelerinin önerdiği ölçü ise 2.300 miligram civarında. Önerilen hududun neredeyse iki katına ulaşan tüketim, kalp yetmezliği riskini yüzde 15 artırdı. Araştırmaya nazaran her 1.000 miligram ek sodyum tüketimi risk oranını yüzde 8 daha yükseltti. Kolesterol, kalori alımı ya da fizikî aktivite üzere faktörlerden bağımsız olarak sonuçlar benzeri formda devam etti.
Araştırma, sırf çok tüketimin değil, alışkanlık haline gelen yüksek tuz tüketiminin de kalp sıhhati üzerinde önemli tesirler yaratabildiğini ortaya koydu. Uzun vadede kalp kası üzerindeki yük artıyor ve kalbin pompalama kapasitesi zayıflayabiliyor.
Tuzun büyük kısmı sofradan değil, hazır besinlerden geliyor

Araştırmanın dikkat çeken başka sonucu ise sodyumun büyük kısmının konutta kullanılan tuzdan gelmemesi oldu. Günlük sodyum alımının yüzde 70’ten fazlası paketli ve hazır besinlerden kaynaklanıyor. İşlenmiş et eserleri, hazır yemekler, soslar ve atıştırmalıklar en yüksek sodyum içeren besinler ortasında yer alıyor.
Araştırmaya katılan bireylerin kıymetli kısmı düşük gelirli bölgelerde yaşıyordu. Taze besine ulaşımın sonlu olması, hazır ve yüksek tuzlu besinlere yönelimi artırıyor. Sağlıklı alternatiflere erişim zorlaştıkça sodyum tüketimi kaçınılmaz biçimde yükseliyor. Münasebetiyle sadece ferdî tercih değil, ekonomik ve çevresel faktörler de tüketimi belirliyor.
Araştırmacılar küçük düşüşlerin bile fark yaratabileceğini belirtiyor. Günlük sodyum tüketiminin 4.200 miligramdan 4.000 miligrama düşürülmesi, 10 yıl içinde yeni kalp yetmezliği hadiselerinin yüzde 6,6 oranında azaltılmasını sağlayabiliyor.
